8.10.2013
Mitä teen, kun asiakas ei maksa laskua?
Kun asiakas ei maksa laskua eikä noteeraa maksukehotustakaan, yrittäjä kääntyy usein perintätoimiston puoleen. Se onkin järkevintä silloin, jos maksamatta jäänyt saatava on kymppejä tai satasia, mutta isompien saatavien perinnässä yrittäjän kannattaa harkita myös asianajotoimiston puoleen kääntymistä. Näin on erityisesti silloin, kun asiakas on riitauttanut saatavan tai voidaan muuten ennakoida, että kysymys ei ole pelkästään asiakkaan maksukyvyttömyydestä. Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen hakea myös velallisasiakkaan omaisuuden takavarikkoa tai muuta turvaamistointa saatavan perimisen onnistumisen turvaamiseksi. Tällöin asianajotoimisto on luonnollinen valinta. Asianajotoimistolla on samat oikeudet saatavan perimiseen kuin perintätoimistolla ja asianajotoimiston käyttäminen voi usein olla perintätoimistoakin tehokkaampi pelote, koska asiakas tietää silloin, että asioita hoitavalla taholla on tarvittaessa valmius myös riitaiseen oikeudenkäyntiin.