Blogi

21.2.2022

Koti- ja puhelinmyyntiin tulossa muutoksia

Hallitus antoi 17.2.2022 Eduskunnalle esityksen kuluttajansuojalain ja kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista annetun lain sekä eräiden muiden lakien muuttamisesta (HE 14/2022 vp).

22.10.2020

Vastuu vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa

Digitaalisen markkinoinnin suosio jatkaa kasvuaan ja kehittyy. Sosiaalisen median käyttäjät ovat varmasti huomanneet, miten erilaisia yhteisöpalveluja ja sosiaalisia verkostoja käytetään yhä enemmän erilaisiin markkinointitarkoituksiin. Tämä on sinänsä luonnollista – markkinointia halutaan kohdentaa sinne missä ihmiset ovat. Kun sosiaalisen median palveluja käytetään lähinnä yksityishenkilöiden väliseen viestintään, on selvää, että juuri palvelujen käyttäjät muodostavat markkinoinnin kannalta tärkeimmän voimavaran. Tunnetut sosiaalisen median käyttäjät ovat julkisuuden henkilöitä, jotka tavoittavat laajan yleisön ja fanijoukon. Tunnettuja sosiaalisen median henkilöitä kutsutaan vaikuttajiksi (influencer).

8.5.2020

Kodin älylaitteet, tietosuoja ja jälleenmyyjän vastuu

Teknologian kehittyessä yritykset innovoivat yhä monipuolisempia tapoja hyödyntää erilaisia sensoreja, mittareita ja älylaitteita osana arkirutiinejamme. Miltä kuulostaa älypatja, joka muotoutuu yksilöllisesti kehoosi sydämensykkeesi, hengityksesi ja kehon liikkeidesi mukaan, ja joka on yhteydessä kodin termostaattiin optimaalisen nukkumislämpötilan säätämiseksi? Kukapa ei haluaisi nukkua paremmin, mutta kolikon kääntöpuolena on sopimusehdot, joiden mukaan yhtiö voi käyttää tuotteen keräämiä henkilötietoja, mukaan lukien makuuhuoneen audiosignaaleja, vielä senkin jälkeen, kun henkilö on poistanut patjan liitännäisenä toimivan mobiilisovelluksen käyttäjäprofiilin.

20.4.2018

Matkustajan kuluttajansuoja paranee

Matkustajan kuluttajansuoja paranee Taas on se aika vuodesta, jolloin matkakuume valtaa ihmiset ja moni varailee ulkomaanmatkoja ensi kesäksi ja syksyksi. Itsekin olen viimeiset viikot katsellut sopivia matkakohteita mahdollista tulevaa matkaa varten. Matkustajana on tärkeä tietää oikeutensa sekä ostaessa matkaa että matkustaessa. Nykyinen valmismatkalaki (1079/1994) on jo osittain hieman vanhentunut eikä se vastaa muuttuneita markkinoita, kuten internetissä olevia varausmahdollisuuksia. Valmismatkalaki korvataankin uuden matkapakettidirektiivin  (EU) 2015/2302  myötä, 1.7.2018 voimaan tulevalla lailla matkapalveluyhdistelmistä (901/2017, "matkapakettilaki"), jonka myötä myös matkustajan kuluttajansuoja paranee.

9.5.2017

Siinäpä halvat lennot, varaanpa heti!

Kesälomat lähestyvät ja moni saattaa harkita lomamatkan varaamista. Koska matkatoimistoja ei juuri enää ole ja koska verkossa varaaminen on tehty helpoksi, suuri osa matkavarauksista tehdään verkossa. Osa varauksista tehdään suoraan palveluntarjoajan kanssa, mutta yhä useammin varaus tehdään jonkin hintavertailu- tai matkavaraussivuston kautta. Tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että matkustajan oikeuksiin vaikuttaa se, onko kyseessä valmis- vai omatoimimatka. Valmismatkalla matkanjärjestäjä on vastuussa matkaan kuuluvista palveluista kuten majoituksesta, omatoimimatkojen yhteydessä pitää valittaa matkasta vastaavalle yritykselle.

21.10.2016

Verkkokauppashoppailua

Digitalisaatio on johtanut kulutustottumustemme muuttumiseen; kuvaan ovat astuneet verkkokaupat. Verkosta ostettuina tuotteet ovat usein edullisempia ja valikoima rajaton; mitä et löydä verkosta, ei ole käytännössä olemassa. Verkkokauppojen yleistymisen myötä yhä useampi siirtää ostoksensa perinteisistä kivijalkakaupoista verkon puolelle.

20.7.2016

Aurinkoa ja uhkaavia tilanteita

Suomalaisten matkailijoiden kestosuosikki Turkki koki viime viikolla lyhyen mutta valitettavasti ihmisuhreja vaatineen vallankaappausyrityksen pääkaupungissa Ankarassa. Vaikka tilanne kesti vain n. vuorokauden, vallankaappausyritys ja sen luoma turvallisuusuhka sai suomalaiset perumaan lomamatkojaan. Peruuntunut loma tietysti harmittaa, mutta monen mielessä varmaan myös pyöri kysymys; saanhan rahat nyt takaisin?