Blogi

15.3.2022

Uuden kodin omistaja, muista reklamoida ajoissa!

Asuinhuoneiston ja kiinteistön omistajan tärkein velvollisuus kaupan kohteen virhetilanteen havaitsemisvaiheessa on esittää reklamaatio asuinhuoneiston tai kiinteistön myyjälle. Reklamaatio tulee tehdä oikea-aikaisesti ja oikean sisältöisenä. Mikäli ostaja laiminlyö reklamaatiovelvollisuutensa, myyjä ei vastaa kaupan kohteen virheestä. Suositeltavaa onkin, että ostaja ottaa mahdollisen virheen havaittuaan mahdollisimman pian yhteyttä asianajajaan, joka avustaa ostajaa reklamaation toimittamisessa myyjälle ja sen jälkeisissä vaiheissa. Useimman asunnon ja kiinteistön omistajan kotivakuutukseen sisältyy oikeusturvavakuutus, joka kattaa asianajajan käyttämisestä syntyviä kuluja. 

18.4.2017

Parempi aikaisemmin kuin aikaisemmin

Jokainen tuntee sanonnan ”parempi myöhään kuin ei milloinkaan”. Sanonta pätee hyvin moneen eri tilanteeseen ja sitä voi käyttää useassa eri asiayhteydessä. On kuitenkin eräs asia, jossa sanonta ei päde ollenkaan. Tässä asiassa sanonnan voisi jopa kääntää kuten otsikossa; parempi aikaisemmin kuin aikaisemmin.

18.10.2016

Tarttisko täst kämpäst joku reklamaatio tehdä?

Yksittäiselle ihmiselle oman kodin hankkiminen on pääsääntöisesti elämän suurin ja taloudellisesti merkittävin hankinta. Toisinaan ajatus juuri hankitusta unelmatalosta murenee, kun kaupanteon jälkeen rakennuksesta löytyykin merkittäviä puutteita, vaurioita tai rakennusvirheitä, jotka eivät ole tulleet esiin kaupantekohetkellä. Tällöin nousee esiin kysymys siitä, että oikeuttavatko tehdyt havainnot rahalliseen hyvitykseen tai jopa kaupan purkamiseen.