Blogi

5.3.2021

Maahantuontiverojen ABC nettishoppailijalle – huomaa myös heinäkuussa voimaan astuva muutos enintään 22 euron arvoisten lähetysten verovapauden poistumisesta

Ihmiset tekevät yhä useammin ostoksensa verkossa, ja nykyään pelkästään kotimaisten verkkokauppojen valikoima on hyvin laaja. Usein etsimänsä löytääkin kotimaisesta verkkokaupasta. Toisinaan mielessä on kuitenkin harvinaisempi tuote tai vaikkapa juuri markkinoille saapunut uutuus, jonka perässä etsintä täytyy ulottaa ulkomaisiin verkkokauppoihin. Joskus myös halvempi hinta houkuttelee tekemään tilauksen mieluummin ulkomailta. Kun tuote on klikattu ostoskoriin, kannattaa kuitenkin pysähtyä hetkeksi miettimään, mistä maasta tuleva tilaus onkaan tulossa ja mahdollisia lisäkustannuksia maahantuontiverojen muodossa.

12.1.2021

Verkkokauppojen suosion huima nousu koronapandemian aikana

Verkkokaupassa maksava on vielä vuoden 2020 loppuun saakka voinut välttyä niin sanotulta vahvalta tunnistautumiselta. Vuoden 2021 alusta verkkokaupoilla on oltava käytössään tietoturvaa parantava vahva, kaksivaiheinen tunnistautuminen. Kaksivaiheisella tunnistautumisella tarkoitetaan sitä, että sinun täytyy tunnistautua kahdella eri tavalla käyttääksesi palvelua. Tämä tarkoittaa esimerkiksi salasanan ja kertakäyttöisen koodin yhdistelmää. Käytännössä saatat siis joutua käymään läpi muutamia lisävaiheita vahvistaaksesi henkilöllisyytesi. Säännös perustuu vahvaa asiakastunnistautumista (SCA, Strong Custiomer Authentication) vaativaan Euroopan unionin maksupalveludirektiiviin (PSD2), joka astui voimaan 13.1.2016. Siirtymäaika vahvan tunnistautumisen vaatimusten toteuttamisessa verkkokauppojen korttimaksamisessa päättyi kuitenkin vasta 31.12.2020. Direktiivi koskee kaikkea sähköistä maksamista ja verkkokauppaa.

21.10.2016

Verkkokauppashoppailua

Digitalisaatio on johtanut kulutustottumustemme muuttumiseen; kuvaan ovat astuneet verkkokaupat. Verkosta ostettuina tuotteet ovat usein edullisempia ja valikoima rajaton; mitä et löydä verkosta, ei ole käytännössä olemassa. Verkkokauppojen yleistymisen myötä yhä useampi siirtää ostoksensa perinteisistä kivijalkakaupoista verkon puolelle.