Lukander & Ruohola Oy Asianajotoimisto

EN | SE | DE

Blogi

Tämä on Asianajotoimisto Lukander Ruohola HTO Oy:n blogi. Kirjoittajina toimivat toimistomme asianajajat ja kirjoitukset käsittelevät juridisia aiheita laidasta laitaan - joskus vähän laidan ulkopuoleltakin. Otamme kiinni ajankohtaisiin aiheisiin ja nostamme esiin mielenkiintoisia kysymyksiä myös ei-niin-ajankohtaisista juridisista aiheista.

Vastuu

Tagit

16.11.2015 - Kimmo Tenhovirta

Housuton veijari ja muunlaista puhelinmyyntiä

Puhelimeni soi.

  • Tenhovirta.
  • Täällä puhuu Sanomilta Joonas, hei. Tunnet varmaan Aku Ankan, tuon housuttoman veijarin. Nyt meillä olisi hyvä tarjous, josta et voi kieltäytyä.
  • Kiitoksia vaan, mutta nyt ei housuttomat veijarit kiinnosta. Kiitos ja hei.

Suljin puhelimen. Hymyilin, housuton veijari! En viitsinyt valistaa häntä, että minulle tulee jo Aku Ankka. Mutta pisteet siitä, että housuttoman veijarin kauppaaja toimi, kuten puhelinmyyjän tuleekin toimia: selkeästi ilmoittaa, kuka on ja millä asialla sitä soitellaan. Kuluttajansuojalaki toimi tässä(kin) tapauksessa moitteettomasti.

Työssäni törmään lähes viikoittain vastaavanlaisiin tapauksiin, joita kuluttajansuojalaki ei kuitenkaan suojaa. Annan nimittäin Suomen Yrittäjien jäsenille ilmaista oikeudellista puhelinneuvontaa ja osa puheluista liittyy yrittäjien saamiin puheluihin erilaisilta internetissä toimivilta hakupalveluyrityksiltä taikka vastaavilta luettelokauppiailta. Tällaiset puhelinmyyjät ovat tarkistavinaan yrityksesi tiedot ja päivittävinään tiedot ajan tasalle internetissä toimivaan hakupalveluun (josta kukaan ei ole koskaan kuullutkaan, saati että sen sivujen kautta olisi kukaan omille internetsivuillesi eksynyt). Puheluiden sisältö on usein hyvin epämääräinen.  Niissä ei suoraan anneta selvää käsitystä siitä, että tässä olet nyt tilaamassa jotakin. Puhelun perusteella postiluukkuusi voi kuitenkin kolahtaa lasku yrityksesi tietojen lisäämisestä hakupalveluun, vaikket olisi mieltänyt minkäänlaista palvelua tilanneesikaan. Puhelinmyyjältä jos kysytään, niin totta kai sopimus on syntynyt. Useat yrittäjät kokevatkin joutuneensa puhelinmyyjän toteuttaman huijauksen uhriksi ja kyselevät, mitä he voivat tehdä.

Annan yleensä kolme neuvoa. Ensimmäinen on: vaikka laskut yleensä aina pitää maksaa, niin tätä laskua älä maksa ainakaan toistaiseksi, vaan reklamoi siitä välittömästi ilmoittamalla myyjälle kirjallisesti, ettet ole tilannut kyseistä palvelua. Samalla voit pyytää esimerkiksi puhelinmyyntinauhoitteen kuultavaksesi, jos sellainen on olemassa, tarkistaaksesi puhelun todellisen sisällön. Myyjä harvemmin lähtee perimään saatavaansa, mikäli hän tietää, että sopimuksen syntymisen kumpaakaan peruselementtiä – tarjousta ja siihen annettua myöntävää vastausta – ei ole olemassa. Mikäli kuitenkin olet epävarma siitä, oletko mahdollisesti ilmoittanut myyjälle – edes sivulauseessa, että joo, tilaanpa tuon tarjoamasi mainion palvelun, on sinun parempi maksaa lasku, jotta vältyt enemmiltä perintätoimilta ja varsinkin suhteettoman kalliilta ja pitkältä riidalta. Ja paras neuvo on aina: tulevaisuudessa kieltäydy kaikesta tämän kaltaisesta palvelusta. Ilmoita ykskantaan, ettet halua kyseistä palvelua nyt etkä tulevaisuudessa. Vaikka b-to-b -markkinoinnissa ei ole mahdollista asettaa suoramarkkinointikieltoa, voi olla, että sinua lykästää ja pääset kyseisen palveluntarjoajan ”mustalle listalle”, etkä joudu enää sen koommin vastaanottamaan heiltä puheluita. En ole nimittäin kuullut, että kenenkään liiketoiminta olisi tehnyt valtavaa kasvuhyppäystä tällaisen hakupalvelun avulla. Ja netin parhaat hakupalveluthan ovat ilmaisia!

Mutta housuttomalle veijarille voit hyvin aina antaa mahdollisuuden.