Lukander & Ruohola Oy Asianajotoimisto

EN | SE | DE

Blogi

Tämä on Asianajotoimisto Lukander Ruohola HTO Oy:n blogi. Kirjoittajina toimivat toimistomme asianajajat ja kirjoitukset käsittelevät juridisia aiheita laidasta laitaan - joskus vähän laidan ulkopuoleltakin. Otamme kiinni ajankohtaisiin aiheisiin ja nostamme esiin mielenkiintoisia kysymyksiä myös ei-niin-ajankohtaisista juridisista aiheista.

Vastuu

Tagit

26.6.2018 - Laura Leppä-Aro

Taksiliikenteestä villi länsi?

Takseja koskeva lainsäädäntö muuttuu 1.7.2018. Muutoksista on uutisoitu varsin värikkäästi. Milloin on todettu lainsäädännön muuttamisen johtavan taksien hinnoittelun villiin länteen ja milloin todettu taksien kallistuvan muutoksen myötä. Mikä sitten oikeasti muuttuu?

Suurin muutos lienee se, että heinäkuun alusta lähtien taksina voi toimia oikeastaan mikä tahansa kulkuneuvo eikä taksilupien määrää rajoiteta. Ajoneuvon tulee kuitenkin olla rekisteröity ja merkitty luvanvaraiseen käyttöön ajoneuvotyypistä riippumatta. Edelleen takseilla tulee pääsääntöisesti olla lupa ja luvan olemassaolon voi tarkistaa valtakunnallisesta hakupalvelusta. Taksiliikenneluvan myöntämisen edellytykset eivät kuitenkaan ole kovin ihmeellisiä ja riittää, että luvan hakija on oikeustoimikelpoinen, hyvämaineinen (ei tuomioita viimeiseltä kahdelta vuodelta) sekä pystyy vastaamaan taloudellisista velvoitteista. Lisäksi hakijalla tulee olla pysyvä ja tosiasiallinen koti- tai toimipaikka Suomessa. Jos nämä edellytykset täyttyvät, Trafi myöntää taksiliikenneluvan hakijalle. Kuljettajan tulee myös läpäistä taksilupakoe hyväksyttävästi.

On totta, että lakimuutoksen myötä takseille ei ole enää määritetty laissa mitään enimmäishintaa ja eri takseilla saattaa olla eri hinnat. Myös hinnoittelumallit voivat vaihdella eri taksiyhtiöiden välillä ja sama matka voi eri takseilla olla eri hintainen. Kuitenkin, minkäänlaista villiä länttä tästä ei synny, sillä taksiyrityksellä on velvollisuus antaa ennen matkan alkamista matkustajalle tieto matkan kokonaishinnasta. Lisäksi taksimatkan hinnan ylittäessä yli 100 euroa, taksin on sovittava hinnasta matkustajan kanssa nimenomaisesti. Tilanne ei siis kärjisty siihen esitettyyn uhkakuvaan, että matkustaja ei tiedä, mitä taksimatka tulee maksamaan. Päinvastoin, Trafi toteaa, että hintataulukko on hyvä sijoittaa näkyvälle paikalle niin, että se on selkeästi luettavissa ajoneuvon ulkopuolelta. Trafi on myös tehnyt esimerkkihintataulukoita, jotka ovat varsin selkeitä (https://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/liikenneluvat_trafiin/taksiliikenneyrittajat/hinnan_ilmoittaminen). Kuluttajalla on täysi oikeus kieltäytyä liian kalliista taksimatkasta ja valita halvempi palveluntarjoaja.

Taksin tunnistaa edelleen TAKSI-kyltistä, joka tosin ei ole enää heinäkuusta lähtien pakollinen, mutta valaisimen käyttö oikeuttaa muun muassa ajamaan taksikaistalla. Taksin voi tilata välityspalvelusta, sovelluksen kautta tai soittamalla tietylle taksiyrittäjälle. Uskoisin, että taksien tilaamisessa tullaan näkemään yhä enemmän sovelluksia ja totta on, että näitä sovelluksia saattaa olla useita, sillä jokaisella taksiyrittäjällä on tietenkin oikeus tehdä oma sovelluksensa.

Taksien kallistumiseen en ota kantaa, sillä tämän väitteen paikkansapitävyys nähdään ajan myötä. Pääsääntöisesti on kuitenkin näyttänyt siltä, että kun tietty ala vapautetaan kilpailulle, hinnat päinvastoin laskevat. Lupien määrän rajoittamisen poistuminen ja löyhemmät (mutta edelleen tarpeelliset ja olennaiset) lupaedellytykset varmasti tuovat uusia toimijoita alalle, jotka ennen kaikkea kehittävät taksiliikennettä kuluttajaystävällisemmäksi. Aika näyttää, miten lainsäädäntömuutos lopulta vaikuttaa taksialaan, mutta uskallan arvata, että myönteisesti.